lørdag 1. juni 2013

Test: Tine YT produkter


Da var det dags på litt testing igjen. Jeg er på aktiv proteinjakt, og i den anledning snublet jeg over disse "YT" produktene på butikken. Målet er å smake på alle, men siden jeg umulig kan innta hele sortimentet på en dag, så startet jeg med "Restitusjonsdrikkene". Disse bør fungere greit som måltid/mellommåltid om smaken er til å tåle.
YT Restitusjonsdrikk - Kakao

Denne smaker veldig likt "Sjokomelk" nesten skummelt likt. Så selv om smaken er ganske så god, ble jeg fort uvel av den. Ikke noe "dumping" eller noe, bare kvalm av sjokoladeoverdose-følelsen. Hadde denne vært i 200ml istedet for 330ml hadde den vært perfekt for meg.

Denne inneholder akkurat 238 kcal og 20g proteiner. Derfor er den et perfekt måltid og kickstart for å få i seg nok protein. Det er nemlig det jeg sliter mest med. Kjøtt tar lang tid å tygge, opptar mye plass og passerer magelommen tregt. Derfor tar det lang tid å få inn proteiner via kjøtt. Som regel klarer jeg maks å spise en halv kyllingfilet, og det er i seg selv kun ca 10g med protein. Så langt unna dags-anbefalingen.

Alt i alt et bra produkt, drikken er homogen og fin, smaker veldig kakao, og ingen dårlig effekter, annet enn at jeg syns for mye sjokolade er kvalmende - det har jeg alltid gjort ;)

YT Mellommåltidsdrikk - Skogsbær og korn

Denne smaker akkurat som skogsbær yoghurt. Den er like tykk også, så "drikk" er kanskje litt relativt. Mer "grøt" eller "yoghurt" spør du meg. Smaken er det ikke noe å si på. Foreløbig ikke noe ubehag av denne heller. En liten "metallisk" ettersmak, men utenom det smaker den helt greit. Ikke noen gourmet opplevelse, men sklir greit ned :)

Innholdet er 195 kcal og 12g protein. Så dette er omtrent 55 kcal under mine standard måltider. Bruker den idag som lunsjerstatning. Selv om den skryter med "korn" som man kjenner når man drikker, har den bare 3,7g kostfiber. Det høres kanskje bra ut, men til sammenligning har en neve tortillachips like mye fiber, men 1/3 av kaloriene. Men selvsagt her er det mer næring enn tortillachips da :) Hvorfor de har jevnet denne med maisstivelse forstår jeg ikke, denne hadde vært langt bedre om den hadde vært mer flytende. Hvorfor tilsette fortykningsmiddel og syre til lettmelk slik at det skal virke som yoghurt? Hvorfor ikke bare bruke yoghurt?

Totalt sett er smaken bra, men konsistensen er noe i tykkeste laget for meg. Det tok meg nesten 30 minutter å få ned hele drikken. Litt tynnere så hadde det nok vært en bedre opplevelse.

YT Mylsibar

Smaken her var noe ubestemmelig. En blanding av malt, seige bær og rosiner. Samt en veldig kraftig søt sirupsmak. Dette ble vanskelig å få i seg for en med mikromage, bærene hadde tykt skall som var vanskelig å tygge, og kombinasjonen med malt og sirup med bitre bær var for mitt vedkommende litt ubehagelig. Men det værste var at dette var helt uhorvelig søtt.

Snaue 200 kcal og bare 3g protein gjør at man like godt kunne tatt seg en Tine Milkshake eller et glass melk og kommet bedre ut av det næringsmessig. Men dette er vel ment som en bærbar energikilde til bruk under trening. Men for oss som skal ned i vekt er det ikke så lurt å tilføre energi under trening, vi ønsker jo at kroppen skal omdanne sine egne energireserver istedet. For de som trener og trenger energi, bør de vite at de like gjerne kunne banket ned en Snickers eller Smil og fått nøyaktig samme effekt, og tilnærmet næringsinnhold. Dette produktet føler jeg faller litt gjennom, i prinsippet er det litt mer usunt enn en vanlig sjokoloade eller milkshake, men blir solgt som et fitness produkt som er helsefremmende.

Dette produktet ser uskyldig ut, gir inntrykk av å være sunt, men i realiteten er det like sunt som en plate med Freia. Joda det er noen bær der, men alt er kaket inn i siruper og sukker - ikke at det er noe galt med sukker, men dette produktet har mer sukker enn sjokolade og andre "godis"-produkter. Kjøp det for all del og lev i fornektelse og tro du gjør kroppen din bra, eller ta deg et eple og en banan istedet.

YT Restitusjonsbar

Her snakker vi sjokolade med stor "S". Sterk sjokoladesmak, med "Japp"-lignende konsistens. Å spise denne føltes akkurat som å spise en vanlig sjokolade. Smaken har en liten touch av malt, så mulig de har brukt det som søtningsmiddel. Et barn ville nok kanskje heller valgt noe annet, men jeg synes dette smakte fortreffelig. En hel bar blir noe i overkant mektig for meg, spiser jeg en hel slik har jeg ikke lyst på søte ting på et par dager.

234 kcal og hele 20g protein gjør dette til en skikkelig bra proteinkilde. Denne kan fint tre inn som et fullverdig måltid, eller to mellommåltid og du er på god vei mot å nå målet om daglig proteininntak. Her har vi bra balanse mellom næringsstoffene og ikke for mange kalorier.

Her har vi et veldig bra konstruert og gjennomtenkt produkt. Masse proteiner, veldig god smak og en tilfredstillende konsistens gjør at dette blir en god opplevelse. Jeg anbefaler denne på det sterkeste, det eneste negative er at den er noe i overkant dyr. Disse burde ligge på prisen av en Japp eller Snickers, da hadde det gått an å bruke disse oftere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter og spør om du vil. Men la oss holde det på et saklig plan ok?