tirsdag 19. mars 2013

FUN Light test


Ok, i min jakt etter noe mer smakfullt enn vann å drikke så har jeg kjøpt inn samtlige FUN Light smaker. Her er en oversikt over min vurdering av produktene.

Foto: Stabburet.


FUN Light - Granateple

Denne selges inn med teksten "En frisk og tørsteslukkende variant med smak av granateple.". Både fargen og flasken imponerer og jeg var veldig tent på smak av bittersøte granatepler i glasset. Men levde saften opp til forventningene?

Smaken minnet mer om kunstig eple, enn granateple. Saften var ganske sur, og etter et par slurker smakte det mye mindre frukt enn første smak. Det positive er at disse saftene er meget drøye, og veldig lite skal til for å lage et glass saft med masse smak. Om du tar for mye saft får man en veldig sterk og ubehagelig smak så pass på at forholdene er rett.


Foto: Stabburet.
FUN Light - Jordbær

"Variant med smak av norsk sommer - jordbær." er frasen som produsenten bruker for å beskrive produktet. Jeg hadde ganske lave forventning med tanke på forrige saft. Men her må jeg si at denne smakte ganske ålreit. Langt i fra smak av virkelige sommermodne norske jordbær. Men var absolutt en behagelig drikke opplevelse. Så denne kan jeg anbefale.

Også her får man også en kunstig undertone i smaken. Men her fungerer det. Den er søt, litt frisk og mister ikke smaken etter to slurker. Hvis jeg ville endret noe så kanskje hadde jeg håpet at den var hakket søtere, men absolutt god nok. Denne falt og i god jord hos barna. 


Foto: Stabburet.

FUN Light - Lemon/Lime

Dette skal visstnok være "Syrlig variant med smak av sitron og lime." Produsenten har ikke tatt seg bryet med å oversette "Lemon" til norsk i produktnavnet, dett er noe irriterende for en norskentusiast som meg selv. Riktig nok har halve produktserien engelske navn og resten norske. Hvordan det kan ha seg kan man jo stille seg undrende til. Men uansett tilbake til smaken. Fargen er skikkelig grønn, og det er jo til stor glede for barna.

Smaken er dessverre såpass sur at barna ikke ble noen stor fan. Jeg klarte derimot å drikke denne, smakte friskt - kanskje litt for friskt, men med isbiter i solveggen på sommeren blir denne snadder. Litt mynteblader oppi så har du en "Virgin Mojito" :)

Foto: Stabburet.
FUN Light - Eple/Pære

"En oppfriskende variant med eple/pære smak" var neste på menyen. Denne ble tatt i mot med stor begeistring i husholdningen. Barna tok den rett til hjertet og denne flasken forsvant nesten like fort som "Fruktfest" - men mer om det senere i innlegget.

Smaken var preget av syre og sødme og en veldig god pærearoma var veldig fremtredende. Denne aromaen ble litt borte hvis man tok tette slurker, men alt i alt en god opplevelse. Min sønn har denne som sin favorittsaft.




Foto: Stabburet.
FUN Light - Fruktfest

Skal vi tro produsenten er dette: "Årets smak 2012! Denne spennende nyheten har forfriskende champagnesmak - bare drikk og vær glad!". Så med en slik beskrivelse var alles forventninger skyhøye. Fargen og navnet gav sterke assosiasjoner til min favorittsaft i barndommen: GØY Fruktsjampanje, så håpet her var stort!

Smaken var veldig god, og parallellene til GØY varianten var klare. Litt kunstig ettersmak ødela noe, men absolutt god nok til å fungere. Barna likte denne svært godt og denne flasken forsvant raskest i husholdningen.



Foto: Stabburet.
FUN Light - Green Tea

"Endelig en sukker-fri grønn te! En perfekt tørsteslukker på en varm sommerdag." Igjen har vi fenomenet engelsk navn og norsk beskrivelse. Men la oss ikke dvele ved det. Fargen og navnet gir løfter om grønn is-te. Grønn te har en svak men aromatisk særegen smak og her gledet jeg meg veldig.

Barna likte ikke denne overhodet. Datteren min kastet flasken i hodet på meg etter en slurk. Jeg må og dessverre si meg litt enig i dette. Smaken var kunstig, lite som minner om grønn te og dette var ganske så ubehagelig. Flasken er fortsatt nesten full og ingen har store planer om å drikke den.



Foto: Stabburet.
FUN Light - Iced Tea Raspberry

Mer is-te denne gangen: "Frisk iste med smak av bringebær. En unik smak i det norske markedet.". Kombinasjonen bringebær og te, skeptisk. Forrige te-opplevelse var ikke av de helt store. Nå skal det legges til at jeg brygger ganske mye is-te selv og er veldig kresen på hvordan is-te skal være. Jeg er f.eks. ikke voldsomt imponert over NesTea eller Meierienes Is-Te heller.

Bringebærsmaken minnet mer om ester-forsøket vi gjorde på ungdomsskolen da vi hadde om organisk kjemi. Du vet der man kombinerer alkohol og syre for å lage en ester, et stoff som gir aroma som kan minne om f.eks. bringebær. Kunstig bringebærsmak og bitter te. Det ble ikke noe suksess er dessverre.


Foto: Stabburet.
FUN Light - Jordbær og rabarbra

"Jordbær Rabarbra er basert på nordmenns smaksfavoritt, jordbær, med en touch av rabarbra som gjør smaken ekstra frisk og spennende." Ok, forrige jordbærsaft var fortreffelig. Hvis man slenger oppi litt rabarbra må de vel bare bli enda bedre?

Men neida. Dette ble surt, ubehagelig og lite som kan sammenlignes med hverken jordbær eller rabarbra. Kanskje umoden rabarbra rett fra jorden uten sukker? Det var i hvert fall syrlig nok. Datteren min derimot satte pris på denne.




Foto: Stabburet.
FUN Light - Appelsin

"Den klassiske smaken av frisk appelsin." ifølge produsenten så da er det vel duket for en syrlig, søt, deilig frisk appelsinopplevelse? Personlig liker jeg aller best "Simpson Appelsinsaft", men den ble fjernet av Lerum for en stund tilbake. Kan denne måle seg?

Igjen skivebom altså. Først er smaken av appelsin frisk og god, men så kommer det en bitter ettersmak og får det hele til å minne om bitter appelsinmarmelade. Appelsinmarmelade er noe som passer for gamle britiske bestemødre, ikke saftdrikkende nordmenn. Men den er faktisk mulig å få ned, men appelsinopplevelsen er ikke av de beste.



Oppsummering

Sånn det var første runde, resten kommer litt senere i uka når vi får smakt på resten. For ordens skyld vil jeg informere om at dette ikke på noen måte er sponset, orkestrert eller påvirket av Stabburet AS. Dette er noe jeg har gjort på egenhånd, kjøpt inn saft for egne midler og dette er mine ærlige vurderinger. Det eneste jeg har gjort er å låne produktbilder av produsenten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter og spør om du vil. Men la oss holde det på et saklig plan ok?