tirsdag 5. mars 2013

Potetpannekake

Her er en liten oppskrift som jeg har fått smaken på i det siste. Denne potetpannekaken er genial til frokost, lunsj, middag og restene funker fint som pålegg til kvelds.



Denne kan du spise når du er over på fast føde. Bruk gjerne annet krydder enn jeg gjør, jeg bruker som regel det jeg har tilgjengelig, og siden jeg hadde dill tilgjengelig brukte jeg det. Men det funker fint med persille, tjørvel, eller timian f.eks.

Potetpannekaker
1 medium potet (jeg brukte 2 amandine poteter fordi det var det som var her)
1 gulrot
1 fedd hvitløk
1/2 strk ts dill
1/2 strk ts oregano
1/2 strk ts paprikapulver
1 egg
smør
salt og pepper

Skrell gulrot og poteter. Rasp de grovt med et råkostjern. Skrell hvitløken og del feddet i to. Fjern spiren innerst i midten og finhakk feddet. Smelt smør i pannen på middels høy varme. Jeg bruker "7" på min komfyr. Vent til smøret skummer og ha i hvitløk, potet og gulrot. Fres de i pannen til det begynner å bli møre. Smak til med salt og pepper. Ta en bolle og visp egg og krydder. Press ut potet og gulrot i pannen til en flat kake - det gjør ingenting med litt mellomrom mellom. Sett varmen litt ned, og hell over eggeblandingen. Dytt kantene inn mot midten slik at du former en rund kake. La den stå en liten stund og stivne. Løft den ene enden opp og titt under, når den er gyllen og brun på den ene siden snu kaken på den andre siden og stek den der. Løft opp og titt under igjen, når den er gyllen og brun på andre siden, da er den ferdig. For meg er dette fire måltider.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter og spør om du vil. Men la oss holde det på et saklig plan ok?