onsdag 6. mars 2013

Muffins


Ok jaja jeg vet at muffins ikke er sunt, og det er hvertfall ikke slankemat. Men man skal jo leve også ikke bare slanke seg. Nå har jeg gått ned snart 30 kg, og datteren min var syk og hjemme fra barnehagen. Derfor følte jeg at vi begge trang en liten positiv opplevelse så vi bakte muffins sammen. Det er utrolig gøy å bake med barna, og muffins er genialt fordi du kan måle opp alt på forhånd også kan barna helle i bollen, putte former på brettet så får de følelse av å ha deltatt.



Muffins
Her er oppskriften:

Gir ca 18 muffins
170g Mel
150g Sukker
2 egg
1 1/4 ts Bakepulver
1/2 ts Natron
1/2 ts Salt
1 1/2 ts Vaniljesukker
120g smeltet smør (eller 1dl olje)
1dl Kulturmelk (eller 1dl vanlig melk, men tilsett 1/2 ts eddik eller sitronjuice 10 minutter før bruk)

Sett ovnen på 175grader
Bland mel, bakepulver, natron, salt og vaniljesukker i en bolle.
Visp eggene i 20 sekunder i en annen bolle, tilsett sukker og visp i 30 sekunder til. Tilsett halvparten av melet og visp på lav hastighet til massen er glatt. Tilsett smør/olje og visp inn på lav hastighet. Tilsett halvparten av melken og visp inn på lav hastighet. Fortsett så med resten av melet, så resten av melken.
Legg papirformer i muffinsbrett og fyll hver form 2/3 opp. Hos meg var 2 ss røre perfekt, men avhengig av hva slags former du har. Stek i 12 - 14 minutter. Ta ut brettet og la de kjøle seg ned i formen før du tar de ut. Når du kan ta på de med fingrene uten å brenne deg la de avkjøle seg på rist, før du tar på glasur, krem, pynt osv.

Forøvrig klarte jeg å spise en kvart muffins - da var det nok for meg. Men datteren min nøyde seg med fire :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter og spør om du vil. Men la oss holde det på et saklig plan ok?