fredag 22. mars 2013

Bole Riddere


Jeg driver konstant å jakter på proteinrike oppskrifter slik at jeg kan få i meg dagsbehovet for protein lettere. Proteinshake er ikke noe for meg dessverre, så da må jeg prøve meg på ting utenfor boksen. Denne oppskriften har litt kalorier, så det er best å holde seg til maks 1 ridder per måltid. Jeg klarer bare 1/2 per måltid i skrivende stund. Heldigvis slapp jeg å kaste mat, fordi barna mine gjorde kort prosess på restene :) Denne funker genialt som "kosebrunch" på lørdag f.eks. som en belønning etter en bra uke.

Bole Riddere
gir ca 4 - 6 riddere

1 egg
1 dl melk
3 - 6 ss mel (gjerne sammalt eller spelt, jeg hadde bare hvete så jeg brukte det)
1 ss sukker
1 ts bakepulver
1/4 ts vaniljesukker
1/4 ts kanel
1 ss proteinpulver
4 - 6 skiver brød / loff
Smør til steking

Start med å blande proteinpulver og melk, og la det stå på siden. Visp egg og sukker til eggedosis og tilsett melk og mel annenhver gang. Røren skal være som pannekakerøre i konsistensen, så juster eventuelt med mer eller mindre mel for å oppnå rett konsistens. Ha i bakepulver og krydder til slutt. Når alt er blandet sett den til siden mens du skjærer brød.

Varm opp smør i pannen på litt over middels temperatur. Nå kommer dyppingen. Dypp hver skive i røren slik at de blir godt mettet med røre over hele, og helt gjennom. Legg de i pannen og stek til de er gylne på hver side. Et tips er at når toppen har begynt å koagulere, er det tid for å snu skiven. Er pannen for varm blir de fort brent og bløte i midten - så pass på.

Server med sukker, sirup, smør, syltetøy - valgene er mange og ditt :) Alternativt, så kan du sløyfe sukkeret i oppskriften og servere med salt, bacon, ketchup osv for en salt variant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter og spør om du vil. Men la oss holde det på et saklig plan ok?