mandag 8. juli 2013

Alkohol


Ok, alkohol og slankeoperasjoner kan være en dårlig kombinasjon. Jeg har eksperimentert litt hjemme. Men i går var første gang jeg eksperimenterte offentlig.


Første gangen jeg prøvde alkohol etter operasjonen var gøy. Da laget jeg whisky-saus, og tenkte at kokken måtte smake litt. Så jeg heiv innpå en hel kork med whisky og tenkte det kom til å gå greit. Etter 3 sekunder lå jeg på gulvet og gapte etter luft. Rusen ble så kraftig at hele rommet gikk rundt og jeg klarte hverken snakke eller røre meg. Så voldsomt har jeg aldri opplevd alkohol før. En gang i ungdomstiden drakk jeg hjemmebrent, da husker jeg at jeg var veldig beruset og hadde litt samme følelse. Den gangen la jeg meg på sengen min etter kvelden og følte at hele verden gynget frem og tilbake. Det var litt samme følelsen, bare ti ganger sterkere. Joda jeg har da drukket min del av alkohol igjennom årene. Men aldri så mye at jeg har mistet total kontroll over meg selv eller bevisthet - frem til nå i hvertfall. Etter litt begynte følelsen og avta, fortsatt susete, men i det minste i stand til å reise meg opp. Det ble såpass kraftig kost, at jeg valgte å avstå fra alkohol en stund.

Det neste jeg prøvde var å brygge øl selv. Ølet nådde en styrkegrad på 3%, noe jeg siktet etter for å ikke bli så full igjen. Resultatet ble veldig bra, en halv sånn, og den gode gamle "summetonen" var tilbake. Ikke galt, en halv lettøl, og det kjennes ut som fire - fem halvlitere. Uansett bedre og fortsatt i kontroll.

Så var det 30 årslag for svigernevøen min, ja det er kompliserte forhold i min familie :) Dere forstår det at jeg, er født en del år etter de andre søsknene mine. Sånn at eldste broren min og søsteren min, begynte å få barn samtidig som mamma fikk meg. Vi er en ganske sammensveiset familie, så jeg har vokst opp med syv nevøer og nieser som jeg også ser på som søsknene mine. Så mannen til niesen min, ser jeg på som en svoger, så selv om det ikke finnes noen offisiell tittel på mannen til niesen din, så kaller jeg det svigernevø. Nok om det. Som de fleste 30 årslag seg hør og bør, ble dette en realt sjøslag. Denne gangen klarte jeg å banke ned en Breezer og en gin/tonic iløpet av kvelden. Det eneste jeg kan si er at det sa rimelig pling i bollen. Så kombinasjonen alkohol, 50 kilo lettere kropp, og musikk resulterte i timeslange "Gangnam Style" og "Harlem Shake" seanser. Veldig gøy.

Neste gang på listen var en sommerdag hvor jeg tenkte at en kald øl i solen skulle gjøre seg. Jeg oppdaget en boks med bokkøl i kjøla og tenkte jeg ville gjøre seg bra. Summetonen kom, men av en eller annen grunn gjorde denne kullsyra vannvittig vondt! Jeg vred meg i smerte nesten hele kvelden. Ølet jeg har brygget er ale, så det har ikke så mye kullsyre, men dette bokkølet var "fizzy" så det holdt, og gå du hjem for en følelse i magen.

Så hva har jeg lært? At jeg toleransen for alkohol er betraktelig redusert. Før operasjonen, kunne jeg glatt drikke en hel flaske brennvin på en kveld. Da jeg var i best "alkoholform" og hadde "trent" masse på inntaket, i 20 årsalderen, kunne jeg fint få i meg to hele flasker med brennvin på en kveld. En gang drakk jeg en halv flaske med whisky på fem minutter - ikke at det var verdens beste påfunn, men det skjedde og gikk greit. Så det å gå fra 20 shotter om gangen, til dørken etter en kvart shot har vært en sprø opplevelse. Men en får se det positive i det, det blir jo veldig billig moro da når man først setter i gang :)

1 kommentar:

  1. Hvor lenge ventet du etter opr. før du testet alkohol. Ble operert for 1 måned siden, og lurte på om det er 2 eller 3 mnd man må vente. Mener på jeg måtte vente til jeg var ferdig på syrenøytraliserende (somac), mens noen sier 3 måneder. Fått beskjed at 3 øl kan være som 6-7 stk f.eks. Tåler kullsyre, får kun litt luft i magen. Drakk en halvliter pepsi max av gammel vane, uten å reagere noe særlig, før jeg oppdaga jeg hadde drukket 2/3 del av flasken, og kom på "jeg har jo operert for 3 uker siden, men fikk ikke smerter eller noe, kun luft. Er også glad i whisky, men det er ikke det første jeg skal prøve når jeg kan.

    Mvh

    Brynjard

    SvarSlett

Kommenter og spør om du vil. Men la oss holde det på et saklig plan ok?