torsdag 19. juni 2014

Det er stor forskjell på ekspertene!

Idag var jeg på sykehuset hos den opprinnelige ernæringsfysiologen jeg begynte hos. Det har seg nemlig slik at jeg har gått til en annen ekspert fordi legen hadde sendt henvisning istedet for å si fra til SSO på SIV. Så derfor har jeg hatt to ernæringsfysiologer. Men disse to har litt forskjellig syn på min situasjon.
Hun på SSO har jeg gått hos jevnlig siden før operasjonen, og hun har fulgt meg opp som et ledd i programmet rundt operasjonen. Men hun andre jeg ble henvist til hadde ikke jeg noe forhold til. Jeg mistenker også at hun har hatt minimalt med erfaring rundt dette med overvekstopererte.

Bare for å illustrere forskjellen så skal jeg gjenfortelle de siste to konsultasjonene med de respektive ekspertene:

Ernæringsfysiolog SSO:
Vi må se på hva kan gjøre for å stabilisere vekten din. Jeg anbefaler at du prøver litt kosttilskudd som proteinpulver og muligens noen næringsdrikker. Så ser vi an hvordan det går og setter opp en ny kontroll om en stund igjen. Siden du ikke har noen tilsynelatende plager eller andre varselsignaler - er jeg ikke veldig bekymret :)

Ernæringsfysiolog henvist fra lege:
DETTE ER ALVORLIG! Du har ikke overskudd eller energi, du har alvorlig muskelsvinn og er dehydrert. Dette må vi snu nå! Du må spise spise spise spise. Spis sjokolade, puddinger, grøt, nøtter, potetchips og alt du kan få i deg! Det er viktig at du kommer deg opp igjen i vekt. Forstår du hvor alvorlig dette er?!?!?!?!

Jeg svarte: "Men jeg føler meg bra, og har jo masse overskudd og energi?"

DU HAR IKKE ENERGI!!! DU KAN UMULIG HA DET med det inntaket av næring du har! Forstår du ikke DU KOMMER TIL Å DØ!!!!!

Jeg svarte: "Ojsann, nei det vil jeg helst unngå om mulig. Er du sikker på det da? Så hvis jeg spiser usunt og legger på meg så slipper jeg å sjekke ut?"

JA! Du må høre på meg nå! Jeg sender deg epost med oppskrifter og forslag til næringstilskudd og produkter du trenger! Detter viktig!! Du kommer til å dø!!!

Som dere kan se er det veldig forskjellig hvordan en situasjon kan tolkes - selv av de som har greie på det. Så min siste bloggpost var noe preget av besøket hos den dystre ernæringsfysiologen. Mens dagens er mer preget av besøket hos hun litt mer avslappede på sykehuset :) Jeg velger ihvertfall å tro at hvis jeg var døden nær ville kroppen gitt fra seg noen flere indikasjoner på noe farlig var på ferde og så lenge alt føles bra, og det eneste problematiske er passformen til klærne er alt bra. Om jeg tar feil, så dør jeg i det minste lykkelig :).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter og spør om du vil. Men la oss holde det på et saklig plan ok?