søndag 24. februar 2013

Uke 3

Shameless har fått meg gjennom de verste dagene. Fantastisk serie! Omtrent som min egen familie - like skrudd - og like sammensveisa og omsorgsfulle ovenfor hverandre. Familien rundt meg har vært helt supre. De har stilt opp med hjelpene hender, skyss hit og dit, hyggelige besøk og støttende ord. Det er godt å føle at når ting er vanskelig så kicker støtteapparatet inn.


Most mat går langt enklere nå, knekkebrød, kjeks og smøreost sklir ned. To kjeks eller halvt knekkebrød funker som måltid.

Den ene dagen laget jeg eggerøre med hvitløk og chili. Jeg posjerte chili og hvitløk i smør på lav varme, så tok jeg ut bitene, og stekte eggerøre i smøret. Veldig godt! Problemet var at etter en skje med eggerøre, spiste datteren min opp resten! Siden jeg må tygge så lenge, rakk hun å rappe resten av egget :) "Mmmmm deilig!" sa hun. Hun er to år og egentlig veldig vrien i kosten, men eggerøra mi gikk ned på høykant hehe barn er herlig.

Kona og jeg kjøpte blender denne uka. Blender er genialt!! Smoothie er veldig godt, og går veldig lett ned. 2 DL smoothie funker som et måltid eller mellommåltid. Maskinen vi kjøpte hadde også et filter så man kan mose frukt og bær, uten å få med stener og fruktkjøtt - genialt i most mat fasen.

Denne uken fikk jeg og litt rusk i halsen, så jeg kjøpte en pose med Kongen av Danmark. Jada jeg vet at man ikke skal spise godteri, men har du vondt i halsen så har du vondt i halsen - og jeg turte ikke prøve noen sterke drops - den indiske suppa lå friskt i minnet, og hvor ille kan et par drops egentlig være, etter mine kalkulasjoner så kunne jeg fint spise en hel pose med drops på en dag, i tillegg til det jeg fikk i meg av mat og drikke, og fortsatt ligge langt under normalt inntak av næring. En pose drops varte 1.5 uke, uten noen invirkning på vektnedgangen - men fin regulator for blodsukker hehe :)

Most mat betyr kosttilskudd. Jern, vitaminer og kalsium. De første dagene gikk det fint, men så fikk jeg tidenes forstoppelse - etterfulgt av tidenes magasjau. Jeg kutta ut jern, og alt ble normalt. Så skifta jeg ut smørost med prim og tenkte det funket like bra. Noen dager senere alt normalt i magen - men på natten fikk jeg hjerteflimmer, blodtrykksfall og det føltes som jeg ikke fikk puste. Desperat rota jeg rundt i huset etter noe som kunne redde meg. Kona mi våkna og lurte på hva i svarte som foregår - "Jeg dør!!!" klarte jeg å stotre fram siden pusten nærmest var borte. Så svimet jeg nesten av og hørte kona mi sa "Er du redd?" Da gikk det opp et lys. Jeg krabbet ut på kjøkkenet og kasta en plastpose over hodet. Pusten kom sakte - men sikkert tilbake. Så gikk tok jeg å kasta inn på to jerntabletter, og begynte å drikke for livet - 4 desiliter gikk ned på kort tid. Neste stopp var badet for å finne noe å roe meg på - to Atarax gikk ned med 2 desiliter drikke til. Jeg la meg og slukna som et lys. Kombinasjonen med jernmangel, angstanfall, hyperventilering og dehydrering er ikke å anbefale - særdeles ubehagelig.

Ble bedt i selskap, det var spennende. Fult koldtbord, og det eneste jeg kunne spise var potetsalat, leverpostei og eggerøre. Men for meg gikk det ganske greit. Mangelen av sult gjør at jeg heller ikke har noe spesielt lyst på mat - ikke savner jeg det heller. Så en teskje med potetsalat, en halv teskje med eggerøre og en knivsodd med leverpostei føltes som et greit måltid. Det tok meg jo like lang tid å innta det som de andre brukte på både to og tre runder på matbordet. Så hodet mitt tror at siden jeg har spist i  20 minutter - så må jeg jo ha spist mye og nok.

1 kommentar:

  1. Dette er morsom lesning og nyttig for meg som nylig er slankeopperert

    SvarSlett

Kommenter og spør om du vil. Men la oss holde det på et saklig plan ok?