mandag 25. februar 2013

Uke 4

Ting begynner å bli enklere. Jeg føler at ting stabiliserer seg, vekta går nedover. Jeg føler meg faktisk så pigg at jeg melder meg på Oslo Maraton.


Vel, ikke hel-maraton da, men 10 km i puljen på 1 time. Det er kanskje tegn på dårlig selvinnsikt. Men nå som jeg er 15 kg lettere, føles det ut som jeg kan glatt løpe en mil uten trøbbel. Så da starta jeg en stor verveaksjon og fikk vervet en gjeng med kompiser som skal være med å løpe sammen med meg. Så vi blir en gjeng. Men vi kan jo ikke bare stille til start og tro vi kan løpe en mil - det må en del trening til i forkant.

Stingene ble tatt ut, alle sårene hadde grodd fint uten verk eller skader. Ikke var det vondt å fjerne de heller. Jeg tok en haug med blodprøver, og alle var normale og fine.

Første treningsøkt.
En av vennene mine er lærer og vi lånte gymsalen en søndag. Det føltes helt kanon bra i starten. Jeg klarte lett å løpe, hoppe, spille ball og det var supergøy. Det er lenge siden sist jeg følte meg så mobil. Men etter en halvtime kom smellen. Det var som å møte et godstog i full fart. Hodet snurret, synet ble grøtete, hjertet dunket i brystet og jeg svimte nesten av. Dagen etter ringte jeg legen og spurte hva dette var. Garantert blodtrykksfall fikk jeg til svar. Han anbefalte meg å avstå fra trening og kraftige anstrengelser en stund til. Det var et slag i trynet, jeg var så glad og klar for å røre meg, men den gang ei.

Jern til besvær
Jerntablettene jeg tar gjorde at jeg fikk tidenes forstoppelse. Jeg bestemte jeg for å kutte ned på de, ved å ta de annenhver dag. Det hjalp! Magen ble helt normal igjen, og jeg fikk ikke like mye luft heller. Forresten når det gjelder luft, så har jeg aldri vært så "luftig" i hele mitt liv som etter denne operasjonen. Det å slippe ut luft gir en helt ubeskrivelig følelse av lettelse. Det kan sammenlignes med følelsen av å måtte tisse veldig - men man får ikke tisse på en stund, så da når man endelig kan tisse føles det helt fantastisk.

Snart på tide å begynne med noe fastere mat. Smøreost er skiftet ut med gulost, Jarlsberg funker best. Rundstykke har og gått bra, selv om jeg bare har spiser 1/8 av gangen. Men knekkebrød og kjeks smaker bedre. Fordi brød smaker brød i 3 sekunder, men så skal jeg tygge i 20 - 30 sekunder til og da smaker det først grøt så smaker det bare mel. Knekkebrød smaker knekkebrød hele tiden. Dette er litt av en utfordring. Så mat jeg er vandt til smaker godt, smaker ikke like godt lenger. Før har jeg aldri vært spesielt glad i egg, men nå synes jeg egg er fantastisk! De smaker egg hele veien, lette å tygge og gir en god følelse i magen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter og spør om du vil. Men la oss holde det på et saklig plan ok?