tirsdag 9. april 2013

Pannekaker


Dette er amerikanske pannekaker. De er luftige, myke, og utrolig gode. Disse går i både most og fast fasen. Du kan også tilføre proteinpulver for å øke proteininntaket også.

Gir ca 8 pannekaker:

190g mel
10g bakepulver
10g sukker
3 dl melk
1 egg
45g smeltet smør

Bruker du usaltet smør, tilsett 6g salt også.
Start med å sikte mel, bakepulver og sukker sammen. Dette er viktig, ellers blir konsistensen helt annerledes! Tilsett melk og egg og visp sammen med en miksmaster e.l. Visp inn smøret til slutt. La røren hvile i 10 - 15 minutter og stek ca 15 cm brede pannekaker på middels temperatur, med litt olje / smør i pannen. Når kakene begynner å boble er det på tide å snu de. De blåser seg opp, og tar langt kortere tid på den andre siden så pass på! Blir de rå i midten, men veldig brune utenpå, har du for sterk varme. Når jeg steker må jeg veksle mellom 6 og 5 på min induksjon-topp. Ønsker du litt fiber, eller ekstra protein? Skift ut 90g mel med sammalt, rug eller annet mel. For ekstra protein bytt ut 20 - 50g mel med 40g proteinpulver.

Server gjerne med lønnesirup, syltetøy, smør eller sukker. Disse er også gode kalde med smørkrem på. Barna elsker de. Forøvrig klarer jeg å spise en halv pannekake.

Dobbel oppskrift:
Hvis du ønsker å doble oppskriften, blir forholdene litt annerledes. Dette har jeg eksperimentert meg frem til. For dobbel oppskrift med samme resultat som de over benytt følgende:

375g Mel
25g bakepulver
25g sukker
5,5 - 6 dl melk (litt avhengig av melet)
2 egg
85g smeltet smør
evt 10g salt hvis du bruker usaltet smør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter og spør om du vil. Men la oss holde det på et saklig plan ok?